Συνέντευξη παρέθεσε ο Βουλευτής Φθιώτιδας του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Προοδευτική Συμμαχία και Αναπληρωτής Τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Γιάννης Σαρακιώτης στην εφημερίδα ΦΘΙΩΤΙΚΗ. Παρακάτω ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη την οποία μπορείτε να κατεβάσετε εδώ.
1. Μπαίνουμε στην τελική ευθεία. Τι περιμένει ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Προοδευτική Συμμαχία στην τετραεδρική πια Φθιώτιδα;
Αρχικά, πρέπει να επισημανθεί το γεγονός ότι, η απώλεια μίας έδρας συνιστά πλήγμα για την περιοχή μας το οποίο συνδέεται με την πληθυσμιακή αποδυνάμωσή της, αφού ένα σημαντικό τμήμα του πληθυσμού ζει και δραστηριοποιείται επαγγελματικά εκτός αυτής. Πρόκειται για ζήτημα το οποίο οφείλει να προβληματίσει το πολιτικό προσωπικό της περιοχής, το οποίο πρέπει να εντείνει τις προσπάθειες για αναστροφή αυτής της κατάστασης. Ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Προοδευτική Συμμαχία, έχει πραγματοποιήσει μία σημαντική προσπάθεια να εντάξει στους κόλπους του μεγάλο τμήμα των δημοκρατικών και προοδευτικών πολιτών εμβαθύνοντας την αντιστοίχιση του κόμματος με την κοινωνία. Αυτό κατέστη αλλά και καθίσταται εμφανές τόσο στις εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται στην περιοχή, όσο και κατά την επίσκεψη του Προέδρου του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Προοδευτική Συμμαχία, Αλέξη Τσίπρα στη Λαμία, η οποία πανθομολογούμενα σημείωσε μεγάλη επιτυχία. Κατά συνέπεια, ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Προοδευτική Συμμαχία, έχει όλα τα εχέγγυα, να είναι ο κραταιός πόλος μέσα από τον οποίο θα εκφραστεί ακόμη μεγαλύτερο κομμάτι των δημοκρατικών και προοδευτικών πολιτών και η Φθιώτιδα να αποτελέσει μία περιοχή με σημαντική συμβολή στην προσπάθεια διαμόρφωσης μίας πλατιάς κοινωνικής πλειοψηφίας με στόχο την προοδευτική διακυβέρνηση της χώρας.
2. Το να είναι κάποιος βουλευτής αντιπολίτευσης είναι σα να ζει παρατεταμένο «μήνα του μέλιτος». Ποια είναι αλήθεια η ουσία του ρόλου σας, στα έδρανα της αντιπολίτευσης;
Πιθανώς, να έχετε συνηθίσει σε συμπεριφορές πολιτικών, που όντας στην Αντιπολίτευση σπέρνουν και καλλιεργούν το λαϊκισμό συμμετέχοντας επί παραδείγματι σε συγκεντρώσεις και συλλαλητήρια για τη Συμφωνία των Πρεσπών, και να έρχονται μετέπειτα ως Κυβερνητικά στελέχη και συμπολιτευόμενοι Βουλευτές να αγωνίζονται όπως δηλώνουν, για την ενταξιακή πορεία της Βόρειας Μακεδονίας στην Ε.Ε. Αντίθετα, ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Προοδευτική Συμμαχία και τα στελέχη του, όντας στην Αντιπολίτευση προτιμήσαμε να υιοθετήσουμε μία διαφορετική στάση. Αυτή της ειλικρινούς αυτοκριτικής για τις ολιγωρίες που έλαβαν χώρα κατά την περίοδο της διακυβέρνησής μας, δημοσιοποιώντας με εκτενή τρόπο τα συμπεράσματα αυτής της διεργασίας. Και εδώ θα ήθελα να μου πει κάποιος ποιο άλλο πολιτικό κόμμα που άσκησε διακυβέρνηση προέβη σε αντίστοιχη ενέργεια. Επιπλέον, επιλέξαμε να ασκήσουμε το ρόλο μας καταρτίζοντας μαζί με την κοινωνία, τους παραγωγικούς και οικονομικούς φορείς ένα πρόγραμμα το οποίο θέσαμε υπ’ όψιν των πολιτών στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης με τον Πρόεδρο του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Προοδευτική Συμμαχία, Αλέξη Τσίπρα να προβαίνει σε συγκεκριμένες και κοστολογημένες εξαγγελίες. Επιπροσθέτως, όλο το προηγούμενο διάστημα ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Προοδευτική Συμμαχία δεν παρέμεινε αδρανής, ασκώντας απλά κριτική και καταγγέλλοντας τις επιλογές της Κυβέρνησης της Ν.Δ., αλλά πραγματοποιούσε παρεμβάσεις για όλα τα μείζονα θέματα που απασχολούσαν την ελληνική κοινωνία με τη διατύπωση συνεκτικών και ρεαλιστικών προτάσεων. Θυμίζω ενδεικτικά, την εκδήλωση αναφορικά με την πρόταση για τη δημιουργία ενός νέου Εθνικού Συστήματος Υγείας, την εκδήλωση «Ελλάδα + Περιβάλλον», στην οποία παρουσιάστηκαν οι θέσεις του κόμματος για το περιβάλλον, την κλιματική αλλαγή και την πράσινη μετάβαση, την εκδήλωση για τα εργασιακά ζητήματα με την παρουσίαση ενός ολοκληρωμένου μεταρρυθμιστικού σχεδίου για την προστασία της εργασίας, την αύξηση της απασχόλησης και μείωσης των ανισοτήτων μέσα από την αύξηση του κατώτατου μισθού, τη δημιουργία ενός νέου πλαισίου που θα ενισχύει τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας, την αναβάθμιση και ενδυνάμωση της Επιθεώρησης Εργασίας, τη στήριξη της συμμετοχής των γυναικών στην αγορά εργασίας με ίσα δικαιώματα όσον αφορά στους μισθούς και την εργασιακή τους εξέλιξη και την προώθηση του 35ωρου. Εμείς αντιλαμβανόμαστε διαφορετικά το ρόλο μας ως Αξιωματική Αντιπολίτευση και το αποδείξαμε όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα.
3. Επηρεάζουν το κόμμα σας οι παρεμβάσεις σας για τοπικά ζητήματα; Υιοθετούνται σε προγραμματικό επίπεδο και αν ναι σε ποιο βαθμό;
Και επηρέαζαν και συνεχίζουν να το επηρεάζουν, στο βαθμό που οι πραγματοποιούμενες παρεμβάσεις απηχούν αιτήματα και διεκδικήσεις που εδράζονται στο ρεαλισμό, την υπευθυνότητα και μπορούν να παράγουν αποδεδειγμένα υπεραξία για την τοπική κοινωνία. Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να παραθέσω το παράδειγμα της Πανελλήνιας Έκθεσης Λαμίας (Π.Ε.Λ.), ενός θεσμού τελείως παραμελημένου, απαξιωμένου και χρεοκοπημένου, ο οποίος με διαρκείς κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις τέθηκε εκ νέου σε πορεία επαναλειτουργίας. Η Κυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α. προχώρησε στην τροποποίηση του ιδρυτικού νόμου της μέσω του ν.4484/2017, ενώ μέσω του ν.4605/2019 καταργήθηκε το Νομικό Προσώπου Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.) «Πανελλήνια Έκθεση Λαμίας» (Π.Ε.Λ.) και συστάθηκε ο «Φορέας Διοίκησης, Διαχείρισης και Αξιοποίησης Ακινήτων και Εγκαταστάσεων Πανελλήνιας Έκθεσης Λαμίας Αναπτυξιακή Ανώνυμη Εταιρεία Ο.Τ.Α.» με το διακριτικό τίτλο «Φορέας Π.Ε.Λ. Αναπτυξιακή Α.Ε. Ο.Τ.Α.». Η εν λόγω προσπάθεια, η οποία υποστηρίχθηκε από τους τοπικούς φορείς και τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, έθεσε τις βάσεις ώστε ο φορέας να καταστεί λειτουργικός σε σύντομο χρονικό διάστημα. Ένα ακόμη παράδειγμα που θα ήθελα να αναφέρω είναι το γεγονός ότι η Φθιώτιδα αποτέλεσε σημείο στο οποίο πραγματοποιήθηκαν ή αναβαθμίστηκαν σημαντικά υποδομής. Ενδεικτικά, ο Ε65 και το κομμάτι Λαμία – Ξυνιάδα, τα οποία και ξεκόλλησε ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. μετά από πολλά έτη αδράνειας των προηγουμένων κυβερνήσεων. Επί ημερών ΣΥ.ΡΙΖ.Α. κατασκευάστηκε η νέα σιδηροδρομική γραμμή «Τιθορέα – Λιανοκλάδι» με διέλευση από τη νέα δίδυμη σήραγγα του Καλλιδρόμου που ολοκληρώθηκε μετά από δεκαετίες, η οποία και συνέδεσε δύο ολοκαίνουργιους Σιδηροδρομικούς Σταθμούς σε Τιθορέα και Λιανοκλάδι, καθώς και η κατασκευή της σιδηροδρομικής γέφυρας 26 που βρίσκεται στη θέση Εκκάρα Δομοκού, η οποία και αποτελεί τη μεγαλύτερη τοξότη, μεταλλική, σιδηροδρομική γέφυρα των Βαλκανίων. Κατασκευάστηκε ο νέος σιδηροδρομικός σταθμός του Μώλου, του οποίου τη λειτουργία επί σειρά ετών καθυστερούσε η Κυβέρνηση, κατορθώνοντας να τον θέσει σε λειτουργία υποτυπωδώς, προεκλογικά, μόλις πριν λίγες μόνο ημέρες. Στον τομέα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, πέρα από όσα επιτεύχθηκαν σε κεντρικό επίπεδο στην έρευνα και την καινοτομία, ιδρύθηκαν και λειτούργησαν νέα πανεπιστημιακά τμήματα στην περιοχή μας, όπως αυτά του Φυσικού και του Μαθηματικού τα οποία ήδη έχουν σημειώσει σημαντικές διακρίσεις. Παράλληλα, η Κυβέρνηση του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. θέσπισε την ίδρυση του Τμήματος Λογοθεραπείας, του οποίου η αμετανόητη και εμμονικά προσηλωμένη στην αποστολή της για την πλήρη αποδιάρθρωση της δημόσιας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης κα Κεραμέως ανέστειλε τη λειτουργία. Τέλος, στον τομέα της δημόσιας υγείας και της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας δημιουργήθηκαν νέες δομές των οποίων οι υπηρεσίες θα συγκρατούσαν την πίεση προς το νοσοκομείο Λαμίας, όπως η 1η ΤΟ.Μ.Υ., με την πρόβλεψη για 2η ΤΟ.Μ.Υ., οι εγκαταστάσεις της οποίας ήδη υφίστανται, αλλά 3,5 χρόνια τώρα η Κυβέρνηση της Ν.Δ. αδυνατεί να θέσει σε λειτουργία επειδή δεν πιστεύει στο Εθνικό Σύστημα Υγείας και στο δημόσιο χαρακτήρα των παρεχόμενων υπηρεσιών.
4. Παρακολουθήσεις. Ένα θέμα που απασχόλησε επί μακρόν το ΣΥ.ΡΙΖ.Α. και φαίνεται πως αφορά και πολύ κοντινά μας πρόσωπα. Τι πρέπει να γίνει για να αποφευχθούν οριστικά τέτοια φαινόμενα;
Κατ’ αρχάς να αναλάβει τις ευθύνες του ο αρμόδιος για τη λειτουργία της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών και απολύτως υπεύθυνος για τη θεσμική εκτροπή και το διασυρμό της χώρα μας διεθνώς, κ. Μητσοτάκης και κατά δεύτερον να επικρατήσει στις επερχόμενες εκλογές μία πλειοψηφία δημοκρατικής λογικής και θεσμικής ευαισθησίας, που έχει ανάγκη ο τόπος. Ο δυτικός κόσμος και κατ’ επέκταση η Ελληνική Δημοκρατία έχουν επιτύχει σημαντικές κατακτήσεις, με την κυριότερη εξ αυτών να είναι το Κράτος Δικαίου. Μία κατάκτηση αδιαπραγμάτευτη η οποία δεν επιτρέπει την καθεστωτική αλαζονεία, από Πρωθυπουργούς όπως ο κ. Μητσοτάκης που είχε την αίσθηση ότι κανείς δεν μπορεί να τον ελέγξει. Και διαπιστώνετε τον τρόπο με τον οποίο εξελίσσονται οι υποθέσεις των σκανδάλων στα οποία εμπλέκονται πολιτικά πρόσωπα. Αν είχε ξεσπάσει στο Βέλγιο η υπόθεση των παράνομων παρακολουθήσεων, πρώτη η ίδια η δικαιοσύνη θα είχε αναλάβει τις αναγκαίες πρωτοβουλίες και θα είχε απευθυνθεί στους παρόχους για την αναζήτηση των απαραίτητων στοιχείων προκειμένου να αποκαλυφθεί ποιοι και πόσοι βρισκόταν υπό καθεστώς παρακολούθησης. Επιπλέον, υπάρχουν δημοσιεύματα που περιέχουν σοβαρές αποκαλύψεις για το ότι παρακολουθείτο ο άνθρωπος που είναι υπεύθυνος για την εθνική μας ασφάλεια, ο Αρχηγός Γ.Ε.ΕΘ.Α., κ. Φλώρος, με την Κυβέρνηση να μην έχει προχωρήσει σε διάψευση, αλλά και ούτε σε προσφυγή στη δικαιοσύνη από τα εμπλεκόμενα πρόσωπα, προκειμένου αυτά να διερευνηθούν. Η Κυβέρνηση οφείλει να δώσει ξεκάθαρες απαντήσεις για το αν παρακολουθούταν η ηγεσία των ενόπλων δυνάμεων και γιατί, κι όχι να παριστάνει ότι δε συμβαίνει τίποτα. Δεν μπορούμε να πορευτούμε προς τις εκλογές και να υπάρχει η αίσθηση ότι οι πάντες παρακολουθούνται. Εμείς με τη στάση μας, σήμερα ως αντιπολίτευση, αλλά και αύριο ως προοδευτική κυβέρνηση, έχουμε δηλώσει ότι, θα διερευνηθεί διεξοδικά το μείζον αυτό σκάνδαλο, ότι θα αποδοθούν ευθύνες και ότι θα υπάρξει δημοκρατική αναμόρφωση του καθεστώτος της Ε.Υ.Π..
5. Το νοσοκομείο της Λαμίας είναι υποστελεχωμένο και αυτό είναι ένα γνωστό πρόβλημα και σύνηθες για όλη την ελληνική επαρχία. Υπάρχει τρόπος να το αποφύγουμε;
Κατ’ αρχήν θα ήθελα να θυμηθούμε ορισμένα γεγονότα σχετικά με το Γενικό Νοσοκομείο Λαμίας. Όταν ανέλαβε η Κυβέρνηση ΣΥ.ΡΙ.Ζ.Α. το 2015, η κατάσταση ήταν δραματική και το Νοσοκομείο αντιμετώπιζε το φάσμα της απαξίωσης, καθώς διέθετε μόλις 76 ιατρούς, ενώ διαπιστώνονταν σοβαρές ελλείψεις σε επίπεδο εξοπλισμού και υποδομών. Οι διαρκείς κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις και η κυβερνητική πολιτική βούληση για ενίσχυση του Ε.Σ.Υ. οδήγησαν στην πραγματοποίηση σταδιακών προσλήψεων, με αποτέλεσμα το 2019 να φθάσουμε στους 111 ιατρούς, ενώ παράλληλα παρελήφθησαν και τέθηκαν στην υπηρεσία των Φθιωτών νέος αξονικός τομογράφος, νέος μαγνητικός τομογράφος καθώς και σειρά λοιπών μηχανημάτων. Δυστυχώς, η πορεία επί Κυβέρνησης Ν.Δ. δεν ήταν ανάλογη, καθώς επί της ουσίας εγκατέλειψε τη νοσηλευτική μονάδα της πόλης μας και το προσωπικό της οδηγώντας το σε οριακό σημείο. Ακόμη και οι Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας ομολογούν σήμερα ότι «το νοσοκομείο είναι υπό κατάρρευση» και ότι η λειτουργία του είναι «επικίνδυνη για τη δημόσια υγεία». Και πώς να πράξουν διαφορετικά αφού φθάσαμε στο σημείο, στο γνωστό ως «Πέτρινο» κτίριο, το οποίο και περιέθαλπε ασθενείς με κορονοϊό να εκτελούν υπηρεσία γυναικολόγοι, μαιευτήρες και ορθοπεδικοί αντί για ειδικότητες που είναι κατάλληλες για τη διαχείριση της ασθένειας, όπως π.χ. Παθολόγοι και Πνευμονολόγοι. Η Πνευμονολογική επί του “κακού ΣΥ.ΡΙΖ.Α.” διέθετε 7 ιατρούς, τη στιγμή που σήμερα διαθέτει μόλις 1 ο οποίος βαίνει προς συνταξιοδότηση. Στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών είχαμε 11 ιατρούς επί ΣΥ.ΡΙΖ.Α. και σήμερα έχουμε μόλις 5. Στην Παιδιατρική υπάρχει 1 μόνιμος ιατρός και οι υπόλοιποι υφίστανται εκεί καλύπτοντας περιστασιακά τις ανάγκες, με “μπλοκάκια”. Στην Ουρολογική υπηρετεί 1 μόνιμος ιατρός ο οποίος οδεύει προς συνταξιοδότηση, ενώ στο Αναισθησιολογικό έχουμε μόνο 3 ιατρούς. Επί σειρά μηνών το Αιμοδυναμικό δε λειτουργούσε, ενώ στο Ακτινολογικό οφείλονται 160 ρεπό την τελευταία χρονιά στους χειριστές των μηχανημάτων. Κι όταν έθετα αυτά τα ζητήματα στους αρμόδιους Υπουργούς, κ.κ. Πλεύρη και Γκάγκα, όπως και υπογράμμιζα το ζήτημα της εκπόνησης ενός σχεδίου παροχής κινήτρων για την ενίσχυση των μονάδων υγείας στην Περιφέρεια ξέρετε τι μου απαντούσαν; Ο κ. Πλεύρης, τον Ιούλιο του 2022 ότι: «δεν μπορούν να αφορούν κίνητρα στο βασικό κορμό της κυρίως Ελλάδας, είτε αυτή είναι η Λαμία, είτε η Λάρισα. Εκεί πέρα προφανέστατα δεν μπορούν να υπάρξουν κίνητρα» και η κα Γκάγκα, τον Νοέμβριο του 2022 ότι: «Εσείς είστε από τη Λαμία, εσείς πείτε μας για ποιο λόγο έχει πρόβλημα το Νοσοκομείο Λαμίας»! Κι όμως παρόλα αυτά, αντί ο κ. Μητσοτάκης και τα στελέχη της Νέας Δημοκρατίας να εργάζονται για την ισχυροποίηση του δημοσίου συστήματος υγείας, προχωρούν στην τμηματική εκχώρησή των υπηρεσιών του στον ιδιωτικό τομέα, αποδεικνύοντας ότι, δεν πιστεύουν σε αυτό. Υπάρχει τρόπος να αποφύγουμε αυτή τη δυσμενή κατάσταση; Η απάντηση είναι ότι, υπάρχει και δίνεται μέσα από τη δέσμη προτάσεων που εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα έχει καταθέσει ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – Προοδευτική Συμμαχία και έχει να κάνει με την αύξηση κατά 3 δισ. ευρώ της χρηματοδότησης του Εθνικού Συστήματος Υγείας, τη θεσμοθέτηση εισαγωγικού μισθού 2.000 ευρώ για τον πρωτοδιόριστο ιατρό, τη δημιουργία μηχανισμού αυτόματης προκήρυξης και κάλυψης των κενών θέσεων στο Ε.Σ.Υ. λόγω συνταξιοδότησης, τη μονιμοποίηση του συνόλου του υγειονομικού προσωπικού που έδωσε και δίνει τη μάχη της πανδημίας, την πρόσληψη 5.000 μόνιμων υγειονομικών αμέσως και άλλων 10.000 σε ορίζοντα τριετίας σε τομείς αιχμής, την ένταξη των υγειονομικών στο καθεστώς των βαρέων και ανθυγιεινών.
6. Η μείωση του πληθυσμού δεν είναι πια μια ακαδημαϊκή αναφορά, αλλά μια πραγματική βόμβα που απειλεί το μέλλον μας. Θέλω να σας υποβάλλω δυο ερωτήματα. Το πρώτο είναι γιατί συμβαίνει αυτό στη Φθιώτιδα που είναι πρωτεύουσα της περιφέρειας και πολύ μεγάλη περιοχή. Το δεύτερο είναι αν μπορεί ν’ αντιστραφεί;
Δυστυχώς, ο νομός μας κατέγραψε ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά πληθυσμιακής εκροής στη χώρα. Όπως και άλλα μέρη της ελληνικής περιφέρειας, η περιοχή μας πληρώνει το μάρμαρο ενός στρεβλού μοντέλου ανάπτυξης που εμπεδώθηκε τις τελευταίες δεκαετίες. Τι χαρακτηριστικά είχε αυτό το μοντέλο; Συγκεντρωτισμό και υδροκεφαλισμό, ο οποίος βρήκε πρόσφορο έδαφος στην υποχωρητικότητα από πλευράς μέρους του πολιτικού προσωπικού που όξυνε τη δημογραφική κρίση στη Φθιώτιδα σε αυτή αλλά και την κατέστησε θύμα των περιφερειακών και ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων. Η περιοχή μας έχει βιώσει τον αποδεκατισμό της από νευραλγικής σημασίας δημόσιες υπηρεσίες οι οποίες πλέον εδρεύουν σε όμορες Περιφέρειες, έχασε από την αναπτυξιακή της δυναμική καθώς επηρεάστηκε από το κύμα της αποεπένδυσης κατά τα χρόνια της πολυετούς κρίσης, ενώ πολιτικές επιλογές και η υποχωρητικότητα στην οποία αναφέρθηκα προηγουμένως της στέρησαν τη δυνατότητα να ενδυναμώσει το ακαδημαϊκό στίγμα της κι ως εκ τούτου να αποτελέσει θύλακα επώασης και ανάπτυξης καινοτόμων εγχειρημάτων τα οποία θα μπορούσαν να κρατήσουν στον τόπο μας τους νέους ανθρώπους και εν γένει το παραγωγικό δυναμικό της χώρας μας. Στο ερώτημα, αν θα μπορούσε να αναστραφεί, ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Προοδευτική Συμμαχία, έχει δώσει απαντήσεις. Τόσο μέσα από τις ενέργειές του κατά τα χρόνια της διακυβέρνησής του, όταν και πραγματοποίησε 13 Περιφερειακά Συνέδρια, σταχυολογώντας τις προτάσεις των τοπικών κοινωνιών και καταρτίζοντας μία Εθνική Στρατηγική η οποία είχε χρονικό ορίζοντα το 2030 και η οποία έθετε στο επίκεντρο τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της εκάστοτε περιοχής, αλλά και μέσα από τη δέσμη των προτάσεων που έχει καταθέσει στη δημόσια συζήτηση για την αντιμετώπιση της δημογραφικής πρόκλησης. Ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Προοδευτική Συμμαχία έχει καταθέσει κοστολογημένη πρόταση, μεταξύ άλλων, για την αύξηση του βασικού μισθού στα 880 ευρώ με τιμαριθμική αναπροσαρμογή, το διπλασιασμό της επιδότησης ενοικίου για νέους και ζευγάρια από 24 μέχρι 44 ετών και τη δημιουργία τράπεζας στέγης από υπάρχοντα διαμερίσματα και κατοικίες ώστε να διατεθούν κατά προτεραιότητα σε νέα ζευγάρια με χαμηλά ενοίκια. Επιπλέον, στο πλαίσιο της παραγωγικής ανασυγκρότησης έχει διατυπωθεί η δέσμευση ανασχεδιασμού και ανακατανομής των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, αφού από το σχέδιο που κατάρτισε η Κυβέρνηση της Ν.Δ. αγνοώντας την τοπική αυτοδιοίκηση και τους περιφερειακούς φορείς, εκλείπει καταφανώς η έννοια της «περιφερειακότητας».
7. Η ΒΙ.ΠΕ. Λαμίας, αν και έχει μεγάλες δυνατότητες δεν έχει αξιοποιηθεί σοβαρά, ενώ γενικά είναι μετρημένη η παρουσία βιομηχανικών μονάδων στη Φθιώτιδα. Πως μπορεί να ενθαρρυνθεί και να ενισχυθεί ο μεταποιητικός και βιομηχανικός τομέας που είναι απαραίτητος για την ισόρροπη ανάπτυξη της οικονομίας;
Οι δυνατότητες και οι προοπτικές ανάπτυξης της ΒΙ.ΠΕ. Λαμίας είναι δεδομένες, αλλά τίποτα δεν μπορεί να συμβεί δίχως το αναγκαίο νομοθετικό πλαίσιο και την πολιτική καθοδήγηση του Υπουργείου Ανάπτυξης. Δυστυχώς, η Ν.Δ. προ μηνών ψήφισε νέο νόμο για τη λειτουργία των ΒΙ.ΠΕ., επί του οποίου αρκεί να παραθέσω τα λόγια του κ. Γιαννίτση, εκπροσώπου του Συνδέσμου Βιομηχανιών Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας: «Υπάρχουν πολλά προβλήματα στις υπάρχουσες ΒΙ.ΠΕ., που αντί να τα επιλύει το νομοσχέδιο, τα αυξάνει και δημιουργεί στρεβλώσεις και ζημιές […] Δεν μπορούμε να μιλάμε για Επιχειρηματικά Πάρκα χωρίς τους επιχειρηματίες […] Επί δύο χρόνια, δεν ακουστήκαμε από τον κ. Υπουργό». Όταν οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στη ΒΙ.ΠΕ. Λαμίας κάνουν λόγο για εμπόδια από το Υπουργείο Ανάπτυξης, πώς περιμένουμε την ενίσχυση της βιομηχανίας; Είναι προφανές ότι άνθηση της βιομηχανικής δραστηριότητας και ισόρροπη ανάπτυξη της οικονομίας δεν μπορούν να υπάρξουν δίχως τη δημιουργία ενός προστατευτικού πλαισίου για τις επενδύσεις στη χώρα, προκειμένου με τη σειρά τους οι επιχειρηματίες να δημιουργήσουν καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας. Δεν είναι δυνατόν μια μοναδική ευκαιρία για τη χώρα, όπως αυτή του Ταμείου Ανάκαμψης, να σπαταλιέται σε ημετέρους και φίλους της Ν.Δ. με αμφιβόλου αναπτυξιακής συμβολής προτάσεις. Δεν είναι δυνατόν 500 εκ. ευρώ του Ταμείου να διοχετεύονται σε μόλις 13 επιχειρήσεις, σύμφωνα με δήλωση του Αναπλ. Υπουργού Οικονομικών κ. Σκυλακάκη. Συνεπώς, πρέπει να παύσει η εν λόγω άνιση μεταχείριση με βάση την κομματική ταυτότητα, οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης να κατευθυνθούν ισόρροπα στην ελληνική οικονομία και κοινωνία όχι με την επίκληση τραπεζικών κριτηρίων, όπως τώρα συμβαίνει, αλλά βάσει των πραγματικών αναγκών.
8. Στη Λαμία λειτουργούν τμήματα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Πως μπορούν ν’ ενισχυθούν και να πολλαπλασιαστεί η παρουσία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη Φθιώτιδα;
Τα πανεπιστημιακά ιδρύματα που εδρεύουν στη Λαμία μπορούν να βρίσκονται στην προμετωπίδα της αναπτυξιακής πορείας, την οποία μπορεί να ακολουθήσει η Στερεά Ελλάδα και συγκεκριμένα η Φθιώτιδα. Η Κυβέρνηση της Ν.Δ., αφού πρώτα κατάργησε το Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας το 2013 στο πλαίσιο της υλοποίησης του Σχεδίου «Αθηνά», εν συνεχεία επέμεινε στην ίδια ιδεοληπτική γραμμή της καταργώντας το Τμήμα Λογοθεραπείας το 2019, το οποίο είχε ιδρύσει η Κυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α. μαζί με τα Τμήματα Φυσικής και Μαθηματικών. Τα Τμήματα, που εδρεύουν στη Λαμία, διαθέτουν σπουδαίο διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό έχοντας λάβει βραβεύσεις σε διεθνείς διαγωνισμούς, ενώ διενεργούν και καινοτόμα εγχειρήματα τα οποία μπορούν να αναδείξουν σημαντικές πτυχές της αναπτυξιακής δυναμικής της περιοχής για τα οποία έχω αναφερθεί στη Βουλή. Ενδεικτικά, αναφέρω το παράδειγμα του ερευνητικού project “Smart Tourist”, που διενεργείται από το Τμήμα Πληροφορικής με Εφαρμογές στη Βιοϊατρική και το Τμήμα Φυσικοθεραπείας στη Λαμία. Η απέχθεια της Κυβέρνησης απέναντι στη δημόσια Παιδεία και η απουσία στρατηγικού σχεδίου σε ότι αφορά την έρευνα και την καινοτομία είναι καταφανής. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η θέσπιση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής η οποία άφησε εκτός Σχολών της προτίμησής τους χιλιάδες μαθητές ανά τη χώρα. Δηλωτικά, της αδιαφορίας της, απέναντι στην ανάγκη στήριξης των ερευνητικών μας δομών είναι τα στοιχεία της ετήσιας έκθεσης για την ποιότητα της Ανώτατης Εκπαίδευσης της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης για το 2021 όπου και αναφέρεται ότι, η Ελλάδα βρίσκεται κάτω από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (0,68%) ως προς το ποσοστό του διδακτικού προσωπικού τριτοβάθμιας εκπαίδευσης επί του οικονομικά ενεργού πληθυσμού στις ηλικίες 15-64 ετών με 0,38%. Διαθέσιμα στοιχεία επίσης αποκαλύπτουν ότι, η χώρα μας, αδυνατεί να προσελκύσει το υψηλά καταρτισμένο επιστημονικό δυναμικού μιας κατέγραψε μείωση (-11,4%) όσον αφορά τους φοιτητές από το εξωτερικό που επιλέγουν να κάνουν διδακτορικό στη χώρα μας, ενώ και όσοι παρέμειναν να διενεργήσουν διδακτορικές και μεταδιδακτορικές σπουδές εντός των τειχών το πράττουν υπό το καθεστώς εργασιακής επισφάλειας και εφόσον έχουν γεμάτο τον κουμπαρά τους, λαμβάνοντας αμοιβές 600-700 ευρώ, όπως υπογραμμίζουν σχετικά δημοσιεύματα. Αυτά είναι ορισμένα από τα αποτελέσματα της Κυβερνητικής πολιτικής πάνω στον εξαιρετικά σημαντικό αυτό τομέα, τα οποία και καταδεικνύουν την παντελή αδιαφορία της. Αντίθετα, ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Προοδευτική Συμμαχία, μέσω κοστολογημένης δέσμης 70 προτάσεων, έχει θέσει εδώ και περίπου ένα χρόνο ως προτεραιότητα – μεταξύ άλλων – την προκήρυξη νέων θέσεων μελών Δ.Ε.Π., το διπλασιασμό της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων και την αύξηση του διοικητικού προσωπικού. Οι εν λόγω προτάσεις αφορούν κατά κύριο λόγο τα περιφερειακά πανεπιστήμια τα οποία έχουν πληγεί από την κυβερνητική στρατηγική της διαρκούς υπονόμευσης του Δημοσίου Πανεπιστημίου.
9. Τι θα κάνετε, ως κόμμα, με τους δήμους και με την περιφέρεια; Που θα δούμε αυτόνομη κάθοδο και που συνεργασίες; Τι θα κάνετε στις πρωτεύουσες των νομών;
Ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Προοδευτική Συμμαχία διαθέτει συντεταγμένα θεσμικά όργανα, τα οποία αποφασίζουν με δημοκρατικές διαδικασίες διαβούλευσης για τη στρατηγική του κόμματος κατά τις επερχόμενες Δημοτικές και Περιφερειακές Εκλογές. Επί της αρχής, ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Προοδευτική Συμμαχία διαθέτει τη βούληση να συνεργαστεί με κάθε προοδευτική και δημοκρατική δύναμη, η οποία είναι έτοιμη να συστρατευτεί με τελικό στόχο να τεθεί ένα τέλος στον φαύλο κύκλο της παρακμής και της οπισθοδρόμησης σε όλα τα επίπεδα της δημόσιας ζωής. Ο Πρόεδρος του κόμματος Αλέξης Τσίπρας έχει απευθύνει κάλεσμα, το οποίο αφορά τόσο τις Εθνικές όσο και τις Δημοτικές-Περιφερειακές Εκλογές, προς όσες πολιτικές δυνάμεις επιθυμούν την αλλαγή του αναπτυξιακού μοντέλου του τόπου, τον εκδημοκρατισμό της λειτουργίας των θεσμικών φορέων – αίτημα ιδιαίτερα επιτακτικό μετά τις αποκαλύψεις για παρακολουθήσεις του μισού υπουργικού συμβουλίου, δημοσιογράφων και επιχειρηματικών από πλευράς της εποπτευόμενης από το πρωθυπουργικό γραφείο Ε.Υ.Π., τη δημιουργία ενός νέου Εθνικού Συστήματος Υγείας επαρκώς στελεχωμένου και χρηματοδοτούμενου και τον εξορθολογισμό του πλαισίου που διέπει την αγορά μέσω της ενίσχυσης των ελεγκτικών μηχανισμών και της πάταξης της αισχροκέρδειας. Είναι προφανές ότι είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε με όσους συμμερίζονται τις ίδιες ανησυχίες για το μέλλον της χώρας σε κάθε επικείμενη εκλογική αναμέτρηση.