19/05/2021

Με το βλέμμα στο εθνικό συμφέρον, μακριά από μονομερείς δεσμεύσεις

Η Ελλάδα αντιμετωπίζει πολλαπλές απειλές για την εδαφική ακεραιότητα και τα κυριαρχικά δικαιώματά της, τόσο στο χώρο του Αιγαίου, όσο και στην Ανατολική Μεσόγειο. Με την τουρκική επιθετικότητα και το ρητά διακηρυγμένο αναθεωρητισμό του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν να οξύνονται επικίνδυνα τα τελευταία χρόνια, η πλέον εύλογη στρατηγική επιλογή της χώρας μας είναι να αναζητήσει διεθνή στηρίγματα και να συνάψει αξιόπιστες και ισχυρές συμμαχίες με τους βασικούς πόλους ισχύος σε παγκόσμιο και περιφερειακό επίπεδο.

Η βάση, επί της οποίας μπορούν να υλοποιηθούν οι εν λόγω στρατηγικές συνεργασίες σε διακρατικό επίπεδο, είναι αποκλειστικά αυτή του εθνικού συμφέροντος. Μοναδικό πρόταγμα οφείλει να είναι η μεγιστοποίηση των κερδών της Ελλάδας σε διεθνές επίπεδο και όχι οι μονομερείς αγκυλώσεις. Γι’ αυτό το λόγο, η χώρα μας πρέπει να προτάσσει την αρχή της πολυδιάστατης εξωτερικής πολιτικής, συναλλασσόμενη με το σύνολο των πόλων ισχύος, με γνώμονα το διεθνές δίκαιο, τη σταθερότητα και την παγκόσμια ασφάλεια.

Με άξονα το συγκεκριμένο στρατηγικό πρόταγμα, ως Κυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α. προχωρήσαμε στην ενίσχυση των σχέσεων της χώρας μας με δρώντες της περιφέρειας, στη βάση της κοινής μας αντίληψης για τον αποσταθεροποιητικό ρόλο της Τουρκίας στη Μέση Ανατολή, στα Βαλκάνια, στο Μαγκρέμπ και στον Καύκασο, αλλά και στη βάση της υπεράσπισης κοινών συμφερόντων στο θαλάσσιο χώρο της Ανατολικής Μεσογείου.

Σήμερα η ανάγκη υπηρέτησης της αρχής της πολυδιάστατης διπλωματίας καθίσταται περισσότερο επίκαιρη από ποτέ. Η ρήξη της Τουρκίας με τις Η.Π.Α., όσον αφορά το εξοπλιστικό πρόγραμμά της (προμήθεια ρωσικού αντιαεροπορικού συστήματος S-400) και τις κινήσεις της στη Μέση Ανατολή, τα αντίστοιχα σημεία ανταγωνισμού της Άγκυρας με τη Ρωσία κυρίως στην Ουκρανία (Τάταροι της Κριμαίας και εξοπλιστική συνεργασία Άγκυρας-Κιέβου) και στη Συρία, η διαπιστωμένη επιδείνωση στις γαλλοτουρκικές σχέσεις και συνολικά στις σχέσεις της Τουρκίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν δημιουργήσει γεωστρατηγικά ρήγματα, τα οποία μια ορθολογική και νηφάλια ελληνική εξωτερική πολιτική οφείλει να εκμεταλλευτεί.

Ωστόσο, η Κυβέρνηση της Ν.Δ. έχει επιλέξει να θέσει στις καλένδες τη θεσμοποίηση του συστήματος λήψης αποφάσεων, την οποία είχε εκκινήσει ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. με σχετικό νόμο ήδη από το 2017, με τα ερωτήματα να παραμένουν αμείλικτα: Ποιος είναι ο ρόλος των ειδικών εμπειρογνωμόνων στη χάραξη της εξωτερικής πολιτικής σήμερα; Γιατί η πορεία προς τη σύσταση Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας υπονομεύτηκε συστηματικά από τη Ν.Δ. και εν τέλει, έχουμε ένα Σύμβουλο, ο οποίος αρκετά συχνά προκαλεί με τις δηλώσεις και τις θέσεις του; Γιατί δεν αξιοποιούνται οι διπλωματικές και θεσμικές πρωτοβουλίες της προηγούμενης κυβέρνησης με στόχο την εξυπηρέτηση του εθνικού συμφέροντος;

Απεμπολήθηκαν η «Σύνοδος των Χωρών του Νότου της Ευρωπαϊκής Ένωσης», οι διασκέψεις για την «Ειρηνική Συνύπαρξη και το Θρησκευτικό Πλουραλισμό στη Μέση Ανατολή», οι αντίστοιχες για την Ασφάλεια και τη Σταθερότητα, καθώς και το Φόρουμ των Αρχαίων Πολιτισμών, θεσμούς που δημιούργησε και ανέπτυξε η Ελλάδα κατά τη διακυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α.. Άραγε η χώρα μας πλέον δεν έχει την ανάγκη ενίσχυσης της στρατηγικής εικόνας της μέσω των συγκεκριμένων διακρατικών πρωτοβουλιών;

Η Κυβέρνηση της Ν.Δ. οφείλει να αντιληφθεί ότι για τους συμμάχους μας είμαστε πολύτιμοι και αυτοί θα ευθυγραμμίζονται με τις δικές μας θέσεις, όσο είμαστε ισχυροί. Η ισχύς μας είναι η προσήλωσή μας στη διεθνή ασφάλεια μέσω της ενεργητικής διπλωματίας και του πρωταγωνιστικού ρόλου μας στους διεθνείς οργανισμούς. Για την ώρα, η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Εξωτερικών έχει επιλέξει τις μονομερείς δεσμεύσεις δίχως τα αντίστοιχα ανταλλάγματα. Όμως, οι προκλήσεις και οι διεργασίες αυξάνονται σε όλη την Ευρύτερη Μέση Ανατολή και είναι σίγουρο ότι ουδείς θα υπερασπιστεί τα ελληνικά εθνικά συμφέροντα, αν η ίδια η χώρα μας δε δημιουργήσει το αναγκαίο πλαίσιο προστασίας τους.

Ιστοσελίδα debater.gr

Διαβάστε άλλα άρθρα μου

Με φωτοβολίδες δε χαράσσεται εθνική στρατηγική στην εξωτερική πολιτική

Η διοργάνωση EU MED9 στην Αθήνα επιβεβαιώνει με το σαφέστερο τρόπο την αξία των περιφερειακών θεσμικών σχημάτων ασφαλείας, καθώς και τη δυναμική που μπορούν να προσδώσουν στην υπεράσπιση των εθνικών συμφερόντων. Ωστόσο, η συγκεκριμένη υπόθεση εργασίας δεν επαληθεύεται...

Διαβάστε Περισσότερα

Στο έλεος του «επιτελικού κράτους» Μητσοτάκη η χώρα

Το «επιτελικό κράτος» του Κυριάκου Μητσοτάκη θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως το πιο σύντομο ανέκδοτο της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αν δεν παρήγαγε τόση θλίψη και καταστροφή στα μόλις δύο έτη ύπαρξής του. Αποκορύφωμα της αδράνειας, της ανικανότητας και της αποσύνθεσης...

Διαβάστε Περισσότερα

Ταμείο ανάκαμψης ή παράκαμψης;

Έχουν πολλές φορές επισημανθεί οι – εκούσιες – μεθοδολογικές υστερήσεις της Κυβέρνησης αναφορικά με την κατάρτιση του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας το οποίο υπεβλήθη προς την Ε.Ε. τον περασμένο Απρίλιο και εγκρίθηκε προσφάτως. Υστερήσεις που εκτός των...

Διαβάστε Περισσότερα