Η υιοθέτηση ενός νέου αναπτυξιακού προτύπου για τη χώρα, το οποίο θα τη θέσει οριστικά εκτός των προγραμμάτων στήριξης, συνεχίζει να αποτελεί το ύψιστο διακύβευμα για όλους μας. Από αυτόν το συνολικό σχεδιασμό, τον οποίο προωθεί η κυβέρνηση συντεταγμένα και μέσω των Περιφερειακών Συνεδρίων, δε θα μπορούσε να λείπει η Φθιώτιδα. Ευρισκόμενη στην «καρδιά της Ελλάδας» και δυνάμενη να φιλοξενήσει πολλούς διαφορετικούς κλάδους της οικονομίας, η περιοχή μας συγκεντρώνει αναμφίβολα σημαντικό μέρος του επενδυτικού ενδιαφέροντος και της κυβερνητικής μέριμνας.
Ο γενικός στόχος του νέου αναπτυξιακού προτύπου παραμένει σταθερός και επικεντρωμένος σε τέσσερις αλληλένδετες πολιτικές πρωτοβουλίες. Πρώτον, εντός της παγκοσμιοποιημένης οικονομίας και του ανταγωνισμού με χώρες είτε του ευρωπαϊκού νότου είτε εκτός της ευρωπαϊκής ηπείρου, η παραγωγή αγαθών και υπηρεσιών οφείλει να είναι υψηλής προστιθέμενης αξίας και εντάσεως τεχνογνωσίας. Δεύτερον, καθόσον η εύρεση των απαραίτητων αγορών αποτελεί προϋπόθεση στήριξης της παραγωγής, ενισχύεται η εξωστρέφεια των επιχειρήσεων και η διάδρασή τους με την παγκόσμια κατανάλωση. Τρίτον, η διεύρυνση του εγχώριου παραγωγικού δυναμικού δε συντελείται αποκομμένα από τη διεθνή πραγματικότητα, αλλά διαθέτει τις σταθερές βάσεις ενός σύγχρονου ευρωπαϊκού μοντέλου ανάπτυξης. Τέταρτον, η υιοθέτηση στρατηγικού σχεδιασμού αποτελεί το διαχρονικό αιτούμενο και ως εκ τούτου, η ενίσχυση των συνεργασιών των επιχειρήσεων με δημιουργία εσωτερικών αλυσίδων αξίας και συστάδων επιχειρήσεων (clusters) είναι μία αδιαμφισβήτητη κυβερνητική προτεραιότητα.
Εντούτοις, πως εξειδικεύονται τα παραπάνω στην περίπτωση της Φθιώτιδας; Το κρίσιμο χρηματοδοτικό εργαλείο συνίσταται στην ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Κονδύλια κατευθύνονται προς τη Στερεά Ελλάδα και συγκεκριμένα προς τη Φθιώτιδα με χαρακτηριστικότερα παραδείγματα το «Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Στερεάς Ελλάδας» του ΕΣΠΑ 2014-2020 με προϋπολογισμό 190 εκατ. ευρώ και εστίαση – μεταξύ πολλών άλλων – στις βιώσιμες μεταφορές, στην καταπολέμηση της φτώχειας και στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, καθώς και το πρόγραμμα «Στερεά Ελλάδα» το οποίο προβλέπει δράσεις συνολικού προϋπολογισμού 116 εκατ. ευρώ. Τα προγράμματα του ΕΣΠΑ μετατρέπονται έτσι σε αναπτυξιακά εργαλεία πραγματοποίησης στοχευμένων παρεμβάσεων, σε αντίθεση με την ασυδοσία των προηγουμένων δεκαετιών.
Στο επίπεδο των υποδομών, η έναρξη των εργασιών στο νότιο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Ε65 «Λαμία-Ξυνιάδα» θα είναι σύντομα γεγονός. Εντός του 2018, αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες, ενώ η χρηματοδότηση έχει ήδη εξασφαλισθεί. Η ολοκλήρωση του εν λόγω έργου σε όλο το μήκος του θα συνδέσει τη Λαμία με τα Γρεβενά και την Εγνατία Οδό, προοπτική η οποία θα φέρει την περιοχή μας εγγύτερα στους μεγάλους μεταφορικούς άξονες της Βόρειας Ελλάδας και των Κεντρικών Βαλκανίων.
Σε συνάρτηση με τους αυτοκινητόδρομους αναπτύσσεται και εκσυγχρονίζεται το σιδηροδρομικό δίκτυο. Η ηλεκτροκίνηση στο τμήμα «Τιθορέα-Λιανοκλάδι» ολοκληρώνεται μετά από δεκαετίες απραξίας και καθυστερήσεων, ενώ εντός του 2018 φθάνουν στο τέλος τους και τα έργα στη γραμμή «Λιανοκλάδι-Δομοκός». Νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων μήκους 106 χιλιομέτρων αντικαθιστά την παλαιά χάραξη, με τη δίδυμη σήραγγα στο όρος Όθρυς μήκους περίπου 6,5 χιλιομέτρων να συνιστά το πλέον εμβληματικό μέρος του συνολικού έργου.
Είναι αλήθεια ότι αρκετά αποφασίζονται σε επίπεδο κεντρικής πολιτικής σκηνής και επηρεάζουν άμεσα τη Φθιώτιδα, όπως η δυνατότητα αυτοπαραγωγής ενέργειας για τους αγρότες (net metering) ή τα προγράμματα της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας (Κ.ΑΛ.Ο.). Ωστόσο, ας μου επιτραπεί μία ξεχωριστή αναφορά στον τουριστικό κλάδο, καθώς η Φθιώτιδα διαθέτει πολλαπλές δυνατότητες, συνδυάζοντας βουνό, θάλασσα, αρχαιολογικούς και ιστορικούς χώρους, αγροτουριστικές δραστηριότητες, αλλά και ιαματικό τουρισμό.
Η αξιοποίηση των ιαματικών πηγών της περιοχής παραμένει μια σπουδαία πρόκληση. Η ένταξή τους προ ετών στο ΤΑΙΠΕΔ και η έκτοτε πορεία των εξελίξεων υποδηλώνουν μια σειρά λαθών στο συγκεκριμένο τομέα. Η βελτίωση της πρόσβασης των επισκεπτών μέσω νέων υποδομών, προσφέρει μια μεγάλη ευκαιρία σε όλους να ενσκήψουμε πάνω από το ζήτημα και να αξιολογήσουμε τις κατατεθειμένες προτάσεις για την Παλαιοβράχα, τις Θερμοπύλες, το Καλλίδρομο, τη Στυλίδα, τα Καμένα Βούρλα, τον Κονιαβίτη και την Υπάτη. Η Φθιώτιδα μας προσφέρει τις δυνατότητες και είναι στο χέρι μας να τις αξιοποιήσουμε.
Εφημερίδα “The Hellenic Mail”, 22/12/2017