Η περίοδος που ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2018, με την έξοδο της χώρας από τα μνημόνια δε θα μπορούσε να σηματοδοτηθεί μόνο από τη συνέχιση της επούλωσης των πληγών και αποκατάστασης των αδικιών που προκλήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια. Αυτό που θα αποτελέσει ορόσημο για την επόμενη ημέρα είναι η μετάβαση σε ένα νέο παραγωγικό μοντέλο, το οποίο θα ενισχύσει τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας και δε θα επιτρέψει επιστροφή στα λάθη του παρελθόντος. Η Ελλάδα αλλάζει έχοντας ανακτήσει τη χαμένη της αυτονομία, στηριζόμενη στις δικές της δυνάμεις, με ισχυρές συμμαχίες και χωρίς εξαρτήσεις, με προσήλωση στην εκμετάλλευση του πλουτοπαραγωγικού δυναμικού της και χωρίς την παθητική στάση αναμονής δανεικών έξωθεν.
Εντός του συγκεκριμένου πλαισίου και με το βλέμμα μας στο μέλλον, χαράζουμε μία εθνική ενεργειακή στρατηγική και δημιουργούμε τις συνθήκες βιωσιμότητας και σταθεροποίησης της αναπτυξιακής πορείας της ελληνικής οικονομίας. Πρόσφατο ενδεικτικό παράδειγμα αποτελούν οι συμβάσεις παραχώρησης δικαιωμάτων έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων για το Ιόνιο και τον Κυπαρισσιακό Κόλπο, μέσω των οποίων η χώρα διευρύνει τις συμμαχίες της με παγκόσμιους ενεργειακούς κολοσσούς όπως η ισπανική Repsol και ταυτόχρονα θέτει στο επίκεντρο των εξελίξεων τα «Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛ.ΠΕ.)».
Η ενίσχυση των ΕΛ.ΠΕ. συνιστά ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική τεχνολογία και τεχνογνωσία και παράλληλα υποβοηθά την προσπάθεια ανάσχεσης της φυγής χιλιάδων νέων επιστημόνων στο εξωτερικό. Υπό αυτούς τους όρους και δίχως να αγνοείται η αρχή της προστασίας του περιβάλλοντος, η επένδυση στην έρευνα και στην εξόρυξη υδρογονανθράκων καθίσταται επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό της χώρας και εν τέλει στο ίδιο της το μέλλον.
Επιπροσθέτως, οι εν λόγω συμβάσεις παραχώρησης, όπως και αυτές που ακολουθούν νοτιοδυτικά της Κρήτης, αποτελούν μέρος μιας συνολικότερης στρατηγικής, με απώτερο στόχο την υλοποίηση του αγωγού ‘East Med’, για την οποία οι σχετικές ανακοινώσεις πραγματοποιήθηκαν τον περασμένο μήνα στο Τελ Αβίβ. Σύμφωνα με τις αρχικές μελέτες βιωσιμότητας, ο εν λόγω αγωγός θα διαθέτει δυνατότητα μεταφοράς 10 δις κ.μ. φυσικού αερίου ετησίως, με προοπτική αναβάθμισης στα 16 δις και θα συμβάλλει καθοριστικά στη διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού της ευρωπαϊκής ηπείρου.
Αξίζει να τονισθεί ότι η βιομηχανία του φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση απασχολεί περίπου 305.000 άτομα, ενώ η συγκεκριμένη μορφή ενέργειας εκλύει 25-30% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα σε σχέση με το πετρέλαιο και 40-50% σε σχέση με τον άνθρακα ανά παραγόμενη ενεργειακή μονάδα. Αυτά τα στοιχεία ωθούν τα κράτη-μέλη στην επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων της ατζέντας έως τα μέσα του 21ου αιώνα και ταυτίζονται με τις εν γένει εύλογες ευαισθησίες όλων μας.
Το έργο του ‘East Med’ θα αποκτήσει επιπρόσθετη δυναμική και θα υποβοηθήσει στην άνοδο της γεωπολιτικής αξίας της ευρύτερης περιοχής, υπό την προϋπόθεση της προσθήκης των κοιτασμάτων του ελλαδικού χώρου. Γι’ αυτό το λόγο, η εντατικοποίηση των ερευνών για εύρεση και αξιοποίηση υδρογονανθράκων οφείλει να είναι υψηλά στις προτεραιότητες κάθε ελληνικής κυβέρνησης. Η συμβασιοποίηση «θαλάσσιων οικοπέδων» της Δυτικής Ελλάδας αποδεικνύει ότι το μέλλον ήδη ξεκίνησε και στόχος μας είναι η σταθερή και ανεμπόδιστη πρόσβαση της χώρας σε φθηνή και περιβαλλοντικά φιλική ενέργεια.
Εφημερίδα ‘Κυριακάτικη KontraNews’, 21/04/2019